M
© 2024 JurnalismOnline. Toate drepturile rezervate.

Sfaturi pentru a prelungi durata de viață a turbosuflantei

Aproape toți cei care au o mașină obișnuiesc să vorbească despre părți ale motorului, dar despre care uneori, puțini sunt aceia care știu cum funcționează. Oricum, cine nu a vorbit vreodată despre turbo, fie din cauza unei probleme apărute la vehiculul lor, fie din cauza creșterii puterii pe care o aduce la conducerea lor? Este una dintre cele mai importante părți ale motorului, în special la diesel-uri și, deși cu toții îl știu ca turbo, numele său adevărat este turbocompresor sau turbosuflantă.

Turbosuflanta sau turbocompresorul este un sistem care trimite mai mult oxigen la motor pentru a se amesteca cu combustibilul. Această supraalimentare determină o creștere a arderii care generează o creștere semnificativă a puterii în vehicul. Este un sistem care astăzi se regăsește la  marea majoritate a motoarelor diesel și ocazional de unele vehicule pe benzină. Cu turbosuflanta se realizează un dublu obiectiv: pe de o parte șoferul are o mașină cu mai multă putere și, pe de altă parte, poluarea este redusă, deoarece nu este necesar să cumperi motoare mai puternice și, prin urmare, mai mulți poluanți, deoarece turbocompresorul îndeplinește acea funcție. Înseamnă și economii pentru utilizatori la plata impozitelor. Acest lucru se datorează faptului că mașinile plătesc taxa de drum în fiecare an, legată de puterea vehiculului. Dacă mașina are un motor cu o cilindree și o putere mai mici, turbosuflanta compensează lipsa de cai putere și șoferii economisesc o sumă bună de bani anual.

Un turbocompresor este format din șase elemente principale. Toate sunt esențiale și fără ele turbo în ansamblu nu ar putea funcționa: turbina, axa coaxială, compresorul, supapă de descărcare, supapa. Turbina este cheia turbo: gazele de evacuare îl fac să se rotească și trimite acel aer, prin arborele coaxial, către compresor. Această piesă are forma unui melc și se îngustează, astfel încât aerul este introdus sub presiune în cilindri. Acolo se regăsesc două supape: supapa de refulare (sau wastegate) care reglează gazele care sunt trimise către țeava de evacuare; cel de relief servește la prelungirea duratei de viață utilă a turbinei. În cele din urmă, intercooler-ul este responsabil de răcirea aerului comprimat din turbo deoarece, odată cu creșterea temperaturii, ocupă mai mult volum. Există mai multe tipuri de intercooler, în funcție de metoda pe care o utilizați pentru a răci aerul.

Există patru tipuri de turbosuflante care sunt montate în principal pe aproape toate vehiculele:

  • geometrie fixă: sunt cele mai de bază, economice și fiabile, deoarece nu au părți mobile
  • geometrie variabilă: sunt mai eficiente, deoarece au un mecanism care le permite să varieze viteza gazelor de eșapament pe măsură ce intră în turbină
  • Twin Scroll: are două orificii de admisie în zona compresorului, care sunt similare cu forma unui melc pentru a canaliza aerul către cilindri în mod independent
  • turbo electric: este cel mai modern sistem și încă trebuie să evolueze, dar se bazează pe o evoluție a compresorului, în acest caz acționat de electricitate.

Majoritatea defecțiunilor care apar la turbosuflante au de obicei o problemă comună: lipsa lubrifierii. Turbosuflantele funcționează între 120.000 rpm și 200.000 rpm, ceea ce face ca temperatura din zona turbinei să ajungă la 700 de grade Celsius, deci sunt necesare atât un sistem de răcire, cât și o bună lubrifiere.

Un sfat bun pentru a prelungi durata de viață utilă a unui turbocompresor este să nu-l forțezi când tocmai ai pornit mașina: dacă vehiculul este rece și este forțat, poate provoca frecări nedorite care, în timp, pot provoca o avarie. Din acest motiv, conducerea lin și fără accelerare este esențială pentru a avea grijă de turbo.

De asemenea, este foarte important să fii atent la carbon, o substanță care se acumulează atât în ​​turbocompresor, cât și în supapa EGR, provocând pene de curent. Pentru a evita acest lucru, este recomandat să conduceți câteva minute în trepte joase și să creșteți turațiile, mai ales accelerând pe rampe, pentru ca sistemul de evacuare să rămână cât mai curat. Desigur, trebuie să o faci mereu când motorul s-a încălzit și a ajuns la 90 de grade.

Al treilea sfat pentru a avea grijă de turbo este să folosești uleiul recomandat de producător. Încercarea de a economisi câțiva euro pe un ulei de calitate inferioară nu este recomandată, deoarece poate deteriora motorul și avaria va fi mult mai costisitoare decât banii pe care i-ai economisit în buzunar.

Acum că ai toate informațiile despre turbocompresor și cunoști câteva trucuri pentru a-i prelungi durata de viață utilă, bucură-te de condus la bordul vehiculului tău.

Urm.

Prec.

Introdu Comentariu