Pentru cei care nu stiu, o ie traditionala romaneasca este o piesa de vestimentara veche, care face parte din costumul popular romanesc. Aceasta piesa de vestimentatie insa a reprezentat o sursa de inspiratie pentru cei mai renumiti designeri vestimentari ai lumii, care au inclus ia romaneasca in colectiile lor. In continuarea acestui articol veti putea descoperi o multime de lucruri interesante despre ia romaneasca.
Nu este nimic intamplator despre motivele cusute pe textilele romanesti, fiecare cusatura este un cod. Ea iti spune povestea creatorului ei. Forma si ornamentele articolelor de imbracaminte contemporane au pastrat o parte din limbajul semnelor si simbolurilor specifice gandirii mitice a timpurilor anterioare.
Tesaturile purtau simboluri desemnate in virtutea credintei, transformand astfel tesatura si tesutul devenind sacru. Scopul articolelor de imbracaminte purtate de stramosi a fost acela de a facilita dialogul cu fortele nevazute ale cosmosului.
Diversitatea provine in parte din rolul pe care il joaca imbracamintea ca indicator al statiei unei persoane in viata sau locul in cadrul comunitatii, incluzand varsta, statuile maritale, ocupatia, bogatia si statutul social.
Diversitatea se datoreaza, de asemenea, diverselor scopuri pe care le ofera imbracamintea: imbracamintea elaborata este purtata in sarbatorirea ocaziilor speciale, cum ar fi nunti, sarbatori religioase etc. Unii au crezut ca anumite articole de imbracaminte ar fi protejate sau sa aduca noroc si fertilitate, pentru mireni.
Femeile de la tara isi brodase imbracamintea cu sufletul lor. Mainile tocmai au ascultat ceea ce inima i-a dictat. Ea s-ar ruga la Dumnezeu: „Inspira hainele mele, secretul sufletului meu”. Toate simbolurile si formele geometrice de pe bluze sunt construite pentru a genera si directiona energia pe care o reprezinta. Lucrarile de broderie pe piept si pe maneci directioneaza energia prin corp, pe brate si pe maini.
Crucea este esenta echilibrului: pe orizontala conecteaza oamenii si pe verticala oamenii se conecteaza cu Dumnezeu. Broderiile pe costumele populare purtate pentru sarbatori sau ocazii speciale urmeaza modele regionale stricte si au servit si ca un fel de limba secreta cunoscuta numai persoanelor din regiune.
Sibiul foloseste motive grafice si negre, reflectand mostenirea sa. In partea de sud veti vedea utilizarea firelor rosu, negru, maron, galben, auriu si argintiu, reflectand influentele Imperiului Otoman. Albastru de Voronet este utilizat deasemenea in broderiile Moldovei, combinat cu portocaliu.
Oamenii au cautat sa urce la dimensiuni cat mai inalte inca din cele mai vechi timpuri. Ei si-au imaginat simboluri pline de semnificatie, porti duhovnicesti catre ceruri. Simbolurile de protectie folosite ca scut impotriva raului, cum ar fi:
- Cocosul: urmarind portile intre noapte si zi, bine si rau, el urmareste spiritele rele;
- Ochii: fereastra spre suflet. Un ochi priveste si protejeaza impotriva duhurilor rele.
Simbolurile cosmice si Inaltarea, cum ar fi:
- Stelele: sursa de lumina, ne conduc prin procesul de gasire a caii potrivite;
- Cercul: reprezinta soarele, precum si un simbol al regenerarii, ceea ce a fost din nou, repetarea anotimpurilor, moartea si renasterea naturii.
Simboluri ale fertilitatii si abundentei, cum ar fi:
- Melcul: un simbol al reproducerii, sarcinii, evolutiei;
- Graul: simbol al prosperitatii si al pacii;
- Frunzele si fructele sunt vitale.
Simboluri ale trecerii timpului, renasterii si vietii vesnice, cum ar fi:
- Vita de vie: simbolul vietii vesnice;
- un curent de apa: viata / timp alunecand.
Motivele, cusute pe materiale creeaza un scut simbolic impotriva spiritelor rele. Este fascinant sa primesti un mesaj de la oameni care au trait cu mult inaintea noastra, invatand doar cum sa le citeasca lucrarea de desen. Folosirea culorii si a simbolurilor este legata de regiunea in care traiesc. In istorie regiunile au fost influentate de tarile care le-au ocupat.
Obiectele brodate sunt folosite pentru a decora panzele, ar putea fi functionale sau ornamentale, combinatii de tipuri de simboluri variaza de la district la raion.
Modelele geometrice folosite in tesut au servit drept sursa de inspiratie pentru broderiile anterioare, au fost introduse in a doua jumatate a secolului al XIX-lea motive non-geometrice florale. De-a lungul secolelor, au existat imprumuturi frecvente si schimb de motive intre regiuni. Decorul a devenit mai elaborat in jurul anului 1900, combinand multe tehnici diferite, folosite pe o singura imbracaminte.
Articolele de imbracaminte traditionala sunt adesea vazute astazi ca folclor din trecut.